clubstation VERON
afdeling Walcheren

18e Antennemeetdag 2012

Op zondag 2 september was het weer zover: de antennemeetdag op Oranjeplaat.

Rond 08:45 werden de eerste QSO's van de aanrijdende amateurs al waargenomen op 145.225 en om 09:00 stond de Landrover van Menno, PD1ML al te pronken, compleet met Clark mast en een prachtige Sankey terrein-aanhangwagen.

De lezer welke al jaren de verslagen van de antennemeetdagen volgt, zal zich nu vertwijfeld afvragen of de schrijver dezes niet een fout heeft gemaakt, want gewoonlijk begint een epistel meestal wel met iets wat rookt, lekt en door sommigen honend wordt aangeduid als JP .
Echter: Dan, PA1FZH had dit weekend dienst en kwam dus met de luxe rode VW Touran, weliswaar tot de nok afgeladen met antennes, kabels en analysers, maar ja: dat maakt het nog geen Laro.

De wagen van Menno is ook een hele mooie mobiele shack en om 09:15 stond de FT-817 op het deksel van de Sankey trailer, hing de DK7ZB dualband antenne in de Clark mast en werd het eerste QSO in de IARU contest gemaakt. De condities waren subliem en dat bleek ook wel toen we ons in de zondagochtendronde van Frank, PE1EWR in meldden. We hoorden zelfs Denemarken op de 2 elements antenne, maar helaas waren er een aantal naburige stations met WAT meer vermogen dan 5 watt die het signaal ietwat weg drukten.

Om 10:15 arriveerden ook Cor, PE1PTQ met Jolande en Rens, PA1IJF met Mist zodat het Walcheren Antenne Team, inclusief aspirant lid, weer in volle glorie aanwezig was.
Het meten kon beginnen; het wachten was op de antennes.

Aangezien iemand het goede voorbeeld moest geven, tuigde Rens al snel zijn zes meter “Bug – Beam” op. Dit wondertje is een gedownsizede versie van de spiderbeam, die het WAT voor Frans, PA0INA, tijdens het velddagweekend in elkaar had gezet.
Tijdens het opzetten bleek dat er toch meer touw in zo'n beam zit als dat je denkt maar met de WAT knopenenthousiast aan het hoofd, een aantal ex-scouts, een aantal goede raad gevers en heel veel geduld,  lukte het om alles te ontwarren en even later stond de bug-beam in volle glorie te stralen. Over de geheime kneepjes van het afregelen, zal Rens nog verslag doen maar een klein tipje van de sluier oplichtend: ja, het werkt!

Inmiddels had Wijnand, PA3HFJ zijn nieuwe aanwinst uit de auto gezeuld; een geheimzinnige “green box” , welke volgens een vrij ingewikkeld scheikundig proces (het principe van repetatief verlopende zeer snelle oxidatie)  benzine om zet naar herrie, rook en stroom.
Na het vullen met smeerolie en benzine en na het omzetten van het run-stop knopje, liep de generator bij de eerste poging. Ietwat teleurgesteld moest Wijnand concluderen dat hij, zelfs bij een belasting met een bouwlamp, niet eens zo veel herrie maakte. Na zijn maiden-run werd unaniem geconcludeerd dat dit een mooie aanwinst is, welke met een uitgangsvermogen van 2,6 kW bijna geheel Nieuwdorp (inclusief de out-skirts van Lewedorp) van spanning kan voorzien, mocht daar ooit een reden toe zijn.

Erik, PD7M, kwam met zijn Suzuki Vitara zonder dak. Dit belemmerde de antenneplaatsing op de auto in grote mate, vandaar dat hij koos voor het opzetten van een ¼ golf vertical voor 40 meter. Tien meter antenne is best hoog! Het voordeel van de antenne-analyser is dat je zowel de impedantie als de R en de Xs kunt aflezen, zodat je ook goed kon zien wat het verschil is tussen een geslagen aardpen, een radiaal over de grond of een radiaal onder een hoek. Experimenteel radio onderzoek ten voeten uit.

Wouter, PD1ML twijfelde over de aanpassing van zijn dualband vertical op de kleefvoet. Zijn twijfel bleek niet geheel ten onrechte. Al improviserend werd ter plekke een “takke-antenne” gebouwd met hout, ducktape en installatiedraad. Niet bedoeld voor 160 km/uur maar wel uitstekend geschikt voor een stukje aanschouwelijk onderwijs.

Het weer zat enorm mee; de thuisblijvers hebben duidelijk wat gemist.

Naast degenen hierboven genoemd, waren aanwezig: Elna, Dick, PA2MDL, PD0KM, PA0WDZ, PA0INA, PA0FJH, PD4AVO.

 

Klik hier voor het fotoalbum.