Het bewogen levensverhaal van de L4X25T
In 1957 op de Atlantische Oceaan aan boord van het stoomschip Triton is het begonnen, het luisteren op de korte golf.
In eerste instantie naar buitenlandse omroepstations. De bij een Vlissingse platenzaak gekochte Philips draagbare transistorradio met drie kortegolfbanden
was een juweeltje, vooral toen met veel storing in de tropen de Wereldomroep was te ontvangen. Met behulp van onze marconist werd een L antenne op het achterdek opgehangen, tussen de davits van een werkboot.
Soms ging het toestel (we zullen hem L4X noemen ) over zijn nek, en kon worden volstaan met zijn eigen antenne. Zes dikke batterijen was de enige mogelijk om de L4X te voeden, en dat
was maar goed ook, want de spanning die de machinekamer leverde was niet altijd het zelfde, zodat er nogal eens vroegtijdig een ontvanger sneuvelde.
Door de ophanghaak van mijn patrijspoort weg te slaan, wist ik te voorkomen dat de L4X in Peru van eigenaar verwisselde. Aan de noodkreet te horen, was de
hand met de lange vingers er slecht aan toe!
In 1964 werkzaam aan de wal, met de L4X mee naar de diverse werkgevers in de regio Rotterdam.
Tijdens de bouw van de stormvloedkering uitgeleend aan een torenkraanmachinist, om hem op 42 meter hoogte van muziek te voorzien. Einde van het werk, L4X bijna vergeten, maar
hij ging mee terug naar huis! Ondanks een door zout en accuzuur aangetaste binnenzijde, kwam er nog steeds geluid uit.
Tijdens het verkeerd aansluiten van een externe voeding ging het mis , droge tik en ...... stilte!
Ondanks de zeer deskundige hulp van Jelte, PE1JOG, was de storing zonder schema niet te lokaliseren. Ook op Internet niets over de L4X te vinden. Maar nu we tot onze verbazing zeer dicht bij huis (Techno Janssen, deskundige in alles wat uit Eindhoven kwam ) een origineel schema compleet met afstelgegevens kregen aangeboden, hebben we besloten om onze trouwe vriend, de L4X na 45 jaar trouwe dienst zijn welverdiende rust te gunnen.
Bouke, NL 10268