clubstation VERON
afdeling Walcheren

Lighthouseweekend 2006

 

De nieuwe QSL kaart

Ook dit jaar deden we met de drie samenwerkenden afdelingen op Walcheren mee aan het International Lighthouse Weekend, wat traditiegetrouw altijd in het 3e weekend van augustus wordt gehouden.
Evenals voorgaande jaren, mochten we dankzij de goede kontakten met Rijkswaterstaat gebruik maken van de vuurtoren van West Kapelle in JO11RM.

Naast de “hoge toren”, NET030, waar we voor de 8e keer ons station op konden tuigen, bemanden we dit jaar voor het eerst de “lage toren” het Noorderhoofd, NET 031.
Deze vuurtoren was nog niet eerder door amateurs “bedwongen” en was dus behoorlijk gewild bij de Lighthouse jagers.
Na 7 jaar zijn er al veel zaken bekend dus hoefde PA0ULT, als vaste organisator, maar één vergadering te beleggen om taken te verdelen, benodigde sets en antennes te bepalen en het rooster op te stellen. Om een onderscheid tussen de beide torens te maken, werd voor de lage toren de call PH6WAL aangevraagd (en verkregen).

Op zaterdag 19 augustus stonden PA0ULT, PA3GEO, PE1EWR, PE1PTQ en PA1FZH dan ook om 09:00 aan de voet van de hoge toren, vergezeld van 5 wagens redelijk afgeladen met de noodzakelijke spullen. Het feit dat iedereen op tijd was, kon alleen maar betekenen dat er nog iets vergeten was, en ja hoor, diezelfde ochtend reden er alweer twee auto's terug naar huis om voedingen, accuboormachines en andere (niet direct tot de radiohobby behorende maar wel noodzakelijke) zaken op te halen. Dat het laatste iets betrof dat alleen te gebruiken is in een privéruimte (die overigens niet op de toren aanwezig is) speelt hier geen enkele rol.

Voor het ervaren Walcheren Antenne Team was het uiteraard geen enkel probleem om alle spullen met behulp van de takel heelhuids bovenop de hoge toren te krijgen.
Hier werden de FD-4 voor HF en de vertical + “visgraatantenne” van PA3GEO voor 2 meter opgesteld.
Omdat de anderen al 7 jaar antenne-opbouwles hadden gehad van het WAT, besloten PE1PTQ, PE1EWR en PA1FZH om door te rijden naar de lage toren.

De beste "stuurlui" staan aan lager WAL.

De lage toren heeft zo zijn voordelen. Zo is het aantal traptreden beduidend minder dan op de hoge toren, dus de HF en VHF spullen stonden vrij snel op de bestemde plaats. Het feit dat de gehele toren is opgebouwd uit gietijzeren elementen, komt de akoestiek niet ten goede. Uiteraard vierde ook dit weekend het welbekende Walcherse improvisatietalent hoogtij en werd mbv matrassen, dekbedden en lakens een akoestische demping bereikt waar menig muziekstudio jaloers op zou zijn. Empirisch werd vastgesteld dat een WAHOE kreet voor 17,9 dB gedempt werd.
Voor HF gebruikten we de Yaesu FT840 van PA3BWS, tesamen met de op Walcheren zo welbekende ZS6BKW (een variant van de G5RV dipool). Als steunpunt konden we gebruik maken van een mast op de zeedijk, welke vroeger ook was gebruikt als afspanpunt voor een draadantenne voor de scheepvaartbanden.
Voor 2 meter werd de legendarische PTQ contestset ingezet. Voor niet-insiders: de Yaesu FT-736 met 300 watt eindtrap en de 10 elements VERON beam op een 6 meter hoge aluminium mast.

Adri, PA3BWS heeft geen last van de akoestiek en sleutelt er lustig op los ........     Dan, PA1FZH omringt door dekbedden en overtrekken. Een prima demping .......

Vanaf 13:00 waren beide stations in de lucht, bemand door de vaste crew en diverse gastoperators.

Op zaterdagmiddag heeft PA3GEO nog het ATV station in de lucht gezet en ondanks de regenbuien, die op 23 cm voor een behoorlijke demping zorgden, was er in Bergen op Zoom bij PA5082 nog een beeld zichtbaar.

Leuk was dat we ook dit jaar weer diverse mensen als bezoeker mochten verwelkomen en zelfs vanuit Ossendrecht kwamen belangstellenden.

Opvallend was dat beide stations last hadden van plotseling opkomende QRM. Deze QRM kwam op tijdens een QSO en verdween dan weer plotseling. Dit fenomeen gold zowel op HF als op 2 meter. In de eerste instantie verdachten we de (ieder jaar uitgebreidere) communicatieapparatuur op de hoge toren, maar ook op de kleine toren (waar behalve een analoge verlichting geen andere zaken aanwezig waren) hadden we er last van.

Rond 24:00 liepen de condities (en animo) terug, dus hebben we de sets ingepakt in de zeer stevige heavy duty kisten (tegenwoordig maken ze van hetzelfde materiaal Marine schepen) en zijn we naar huis gegaan.

Op zondagochtend om 09:00 werden de beide stations weer bemand. Gezien de harde wind (windkracht 6) waren we erg benieuwd hoe met name de 10 elements beam zich op de aluminium mast had gehouden.
Een moment van grote euforie was daar toen Cor “BA” PTQ moest toegeven dat de gebruikte ouderwetse sjorring een degelijk stukje vakwerk behelsde en de mast nog keurig op zijn plaats stond. Deze opmerking zal binnen het WAT tot in lengte van dagen gekoesterd worden!

Leuke detailopname. Hier zie je dat de gebruikte ouderwetse sjorring niet voldoende is. Het geheim zit hem in de ty-raps (extra strong) die hier goed te zien zijn. (gesponsord door Carel ©)     Hier zien we nog een leuk detail... Slechte soldeerverbinding in een PL-stekker. Soldeerbout pakken? ho maar ...  Sommigen rommelen maar WAT aan en knopen echt alles aan elkaar. Was iets met improvisatietalent of zo....     Cor, PE1PTQ lacht wel, maar blijft serieus. Hier controleerd hij nog een keer de knopen die door WAT anderen zijn gemaakt. (Meester Gordia is hier niet blij mee als hij dit ziet ...)

Op zondag waren de condities op alle banden wat minder en was ook de animo uit den lande wat afgenomen, zodat we om 15:00 zijn begonnen met het afbreken van de stations.
Vooral de 6 meter mast met 2 meter beam en rotor omlaag halen was even een spannend moment (het was nog steeds windkracht 6), maar met een goede Taak Risico Analyse, afgestemde samenwerking en ook dit keer het onontbeerlijke(ont)knoopwerk, was het karwei in 10 minuten geklaard. Net vóór de grote regenbui lagen alle zaken in en op de auto.

Ook op de hoge toren verliep het afbreken voorspoedig. Bij gebrek aan 2/3 van het WAT (die zaten op de kleine toren) besloot men om de takel niet te gebruiken en alles handmatig naar benden te brengen. Voor de emotionele gronden die tot deze beslissing hebben geleid, verwijzen we naar verslagen van eerdere jaren.

Terugkijkend hebben we een enorm goed weekend gehad.
We hebben veel mensen aan een nieuw Lighthouse kunnen helpen en ook iedereen die wilde, kon een kijkje op één van beide torens komen kijken.
Volgend jaar komen we zeker weer met beide torens in de lucht.

In de technoronde van zondag werd uiteraard het weekend geëvalueerd. Volgend jaar willen we met name op de kleine toren wat andere (verticale) antennes voor HF proberen. Gelukkig komen er nog voldoende dagen op Oranjeplaat, een antennemeetdag en een velddag. De heer Rothamell zal ons geestelijke bijstand verlenen en antennegoeroe PA0HYY heeft beloofd zijn maritieme verleden op te graven, dus dat komt zeker goed.

Voor diegenen die na het lezen van het bovenstaande zaken enthousiast zijn geworden en een verschrikkelijke spijt hebben van het feit dat ze dit allemaal hebben gemist geldt dat ze zich nu reeds kunnen opgeven voor het derde weekend van augustus 2007 bij PA0ULT. Ook als je maar een uurtje wilt helpen of als je alleen operator wilt zijn, ben je van harte welkom.
Alle modes zijn mogelijk en als we het niet hebben, maken we het!

Het Noorderhoofd gezien vanaf de "hoge vuurtoren" net voor een onweersbui . De twee vuurtorens liggen maar 1,4 km van elkaar verwijderd.     Zelfde onweersbui, maar nu gezien vanaf het Noorderhoofd

Voor de statistieken:

De hoge toren:

De lage toren:

De laagste vuurtoren langs de Nederlandse kust zoals niemand hem ooit heeft gezien. Compleet met ZS6BKW, VERONbeam en vertical.      Een mooie zonsondergang .......     Zondag, de VERONbeam staat nog overeind ondanks de harde wind. Deze zou later die dag nog WAT sterker worden ....     Dijkverzwaring bleek voor deze storm niet echt nodig     Is leuk, maar stelt niet veel voor. Vroeger heeft het wel zwaarder weer te voorduren gehad

De lamp. Vergeleken me de "hoge toren" stelt deze niet veel voor. Een klein OSRAM lampje, wat spiegels en je hebt een licht dat tot 13 zeemijl zichtbaar is.     Uitzicht van de lamp op zee ....